حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 11 May , 2024 ساعت ×
  • فروردین 6, 1403 ساعت: ۱۷:۵۵
  • س 15- تا چه زمانی جائز است بقاء بر تقلید میت؟ ج – اگر علم به تساوی رتبهء علمی مقلَّد میت با مرجع تقلید زنده داشته باشد، یا آنکه نداند کدام یک اعلم از دیگری است و متذکر فتوای میت باشد. و اگر علم داشته باشد به اعلمیت میت واجب است بقاء بر آنچه متذکر […]

    س 15- تا چه زمانی جائز است بقاء بر تقلید میت؟

    ج – اگر علم به تساوی رتبهء علمی مقلَّد میت با مرجع تقلید زنده داشته باشد، یا آنکه نداند کدام یک اعلم از دیگری است و متذکر فتوای میت باشد. و اگر علم داشته باشد به اعلمیت میت واجب است بقاء بر آنچه متذکر از فتاوای او است، و اما اگر متذکر نباشد پس واجب است اخذ نمودن از مرجع تقلید زنده مطلقاً.

    س 16- اگر کسی مقلَّد میت را اعلم از زنده بداند در مسأله سرمایهء ضروری با اینکه به فتوای میت عمل نکرده مع ذلک راهی دارد که بر تقلید او در این مسئله باقی بماند یا خیر؟

    ج – اگر شرائط جواز بقاء محقق باشد و آن مسئله را یاد گرفته و متذکر است می تواند باقی بماند.

    س 17- کسانی که طبق فتوای آقای شاهرودی مرحوم از سرمایه ضروری وجوه نداده اند چنانچه آن سرمایه از بین برود حال سرمایه دیگری پیدا می کند و ضرورت هم دارد آیا می تواند مثل سابق خمس سرمایه ضروری فعلی که مقلد شما می باشد ندهد یا موردی ندارد؟

    ج – باید به فتوای ما عمل نماید.

    س 18- بنده از مقلدین مرحوم آیه اللََّه سید محسن حکیم بودم سابقاً سپس رجوع نمودم به سوی شما مطلقاً، آیا جائز است برای من الآن رجوع کنم به سوی ایشان در طهارت کتابی؟

    ج -بله می توانید اگر این حکم را در زمان حیات ایشان از ایشان می دانستید تا الآن.

    س 19- زیدی تقلید مجتهدی می کرده که تسبیحات، را سه مرتبه احتیاط واجب می دانسته و همان وقت نماز قضا بر ذمه زید بوده پس از فوت مجتهدش تقلید از شما می کند، آیا می تواند به یک تسبیحات نماز قضای آن وقت را بخواند یا خیر؟

    ج – بلی می تواند قضا را به یک تسبیحه بیاورد. واللََّه العالم.

    س 20- مقلدین جناب عالی که دسترسی به شما ندارند و مسئله ای برای آنها پیش آمد می کند و در رساله های شما هم نیست چنانچه در بعضی از رساله های علمای سابق جواب مسئله خود را بیابند آیا می توانند عمل کنند یا خیر؟

    ج – تقلید علماء فوت شده سابق ابتداءً جائز نیست و در مفروض سؤال، رجوع به مسئله 12 می نماید. واللََّه العالم.

    س 21- شخصی می خواهد یک جواب قانع کننده ای از سبب عدم جواز تقلید میت ابتداءً بداند، به طوری که برای این شخص جهل مرکب یا تعصبی نباشد.

    ج – این احتیاج به درس خواندن زمان طولانی دارد و در این پاسخ کوتاه نمی توان جواب داد، و چنانچه بخواهد حسب استعدادی که دارد یعنی به طوری که بتواند درک کند مباحث استدلالی اصولی را پس مراجعه کند به مباحث اجتهاد و تقلید از کتاب تنقیح که تقریر بحث ما است.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.