حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۲۰ شهریور , ۱۴۰۳ Tuesday, 10 September , 2024 ساعت ×
  • فروردین 6, 1403 ساعت: ۱۷:۵۴
  • س 6- در صورتی که امر دائر شود بین تقلید غیر اعلم عادل و اعلم غیر عادل، وظیفه مقلد چیست؟ ج – تقلید غیر عادل جائز نیست اگر چه اعلم باشد. واللََّه العالم. س 7- اهل خبره چه کسانی هستند؟ ج – اهل خبره کسانی هستند که مطلع هستند بر اهلیت شخصی که آماده شده […]

    س 6- در صورتی که امر دائر شود بین تقلید غیر اعلم عادل و اعلم غیر عادل، وظیفه مقلد چیست؟

    ج – تقلید غیر عادل جائز نیست اگر چه اعلم باشد. واللََّه العالم.

    س 7- اهل خبره چه کسانی هستند؟

    ج – اهل خبره کسانی هستند که مطلع هستند بر اهلیت شخصی که آماده شده برای فتوا دادن، مثلاً بر حدود فضیلت او و عدالت او و آنچه را که دخیل در فتوای او است، و در غیر آن بر اهلیت او برای آنچه را که متصدی آن شده یا اراده شده از او. واللََّه العالم.

    س 8- راه شناخت اعلم در مرجع تقلید چیست؟

    اجتهاد و تقلید

    ج – به قول بینه غیر معارضه اخذ می شود، و اگر بینه معارض پیدا کرد به احوطِ دو مورد بینه یا بیشتر اخذ گردد.

    س 9- اگر بینه دلالت نماید بر اعلمیت زید، و بینه دیگری دلالت نماید بر اعلمیت عمرو، از کدام یک باید تقلید نمود؟

    ج – هر دو بینه از درجه اعتبار ساقط می شوند اگر واجد حجیت بوده باشند، پس باید اخذ نمود به احوط از دو قول و احوط از دو فتوا، مثلاً یکی از دو فتوا قائل به وجوب است و دیگری به عدم وجوب و استجاب آن، باید عمل شود به وجوب، این در صورتی است که علم به خلاف بین آن دو را بداند، و با جهل به خلاف مخیر است در رجوع به هر کدام از آن دو که خواست، و امیدوارم رجوع بفرمائید اولاً به رساله

    عملیه قبل از اینکه مزاحم ما شوید در چنین مسائلی که حکم آن در آنجا مذکور است. واللََّه العالم.

    س 10- اگر شیاع دلالت کند بر اعلمیت زید، و بیّنه دلالت کند بر اعلمیت عمرو کدام یک را باید تقلید نمود؟

    ج – اگر شیاع، افاده علم یا اطمینان بدهد مقدم است بر بینه، و اگر افاده علم یا اطمینان ندهد، بینه، مقدم بر شیاع است. واللََّه العالم.

    س 11- آیا اطمینان جای علم می نشیند مطلقاً، و اگر جای آن می نشیند ضابط و قاعده در آن چیست؟

    ج – اطمینان و علم مساوی با هم هستند مطلقاً.

    س 12- آیا در مکه و عرفات، مقلدین شما در صورتی که به فتوای مجتهد خود دسترسی ندارند، می توانند به فتوای غیر اعلم عمل نمایند، بیان فرمائید؟

    ج – در صورتی که علم به مخالفت در آن با رأی مرجع خود ندارد چنان که

    ظاهر فرض است مانعی ندارد و جائز است. واللََّه العالم.

    س 13- اگر سؤال کند از من مثلاً شخصی از مسأله فقهی، آیا واجب است بر من اینکه سؤال کنم از مرجع تقلید او یا آنکه جواب دهم مسأله او را بر طبق فتوای مرجع تقلید خودم فقط و آیا فرق است بین حال علم من به مرجع تقلید سائل و صورت عدم علم من به آن؟

    ج – اشکال ندارد اینکه جواب دهید او را به آنچه می دانید از فتوای مرجع تقلید خودتان اگر ندانید مخالفت آن را با مرجع تقلید سائل.

    س 14- اگر عالم یا وکیل او مورد سؤال مسأله ای قرار گرفت، آیا جائز است برای او سکوت نمودن از جواب و حال آنکه او جواب مرجع تقلیدش را در

    آن مسأله می داند، و علم دارد به اینکه سائل آمده، سؤال می کند از فتوای مرجع تقلید خود و نیامده سؤال کند از رأی وکیل او در آن مسأله؟

    ج – واجب است ارشاد نمودن جاهل را، مگر آنکه عذری برای مسؤول باشد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.